Vanaf 28 juni 2025 gaat de wetgeving op het gebied van toegankelijkheid (de European Accessibility Act) in. Deze wet verplicht ticketshops de digitale middelen, zoals websites en apps, toegankelijk te maken voor iedereen. Door deze regels moeten ticketshops door iedereen optimaal te gebruiken zijn.
Het Chassé Theater heeft (digitale) toegankelijkheid altijd hoog op het vaandel staan. Met een medewerker die zich specialiseert in toegankelijkheid en in het verlagen van drempels met projecten als Chassé Inclusief is het theater continu bezig om het bezoek aan de film- en theatervoorstellingen zo toegankelijk mogelijk te houden. Het Chassé Theater is er immers voor iedereen.
Funnelboost, partner van het Chassé Theater op gebied van e-mailmarketing en website-personalisaties, ziet de aandacht voor het toepassen van de European Accessibility Act wet op websites toenemen. Hoewel e-mail niet als specifiek kanaal wordt benoemd in de wetgeving is e-mail natuurlijk wél een belangrijke schakel. Of het nu gaat om nieuwsbrieven, service-gerelateerde e-mails of het doen van persoonlijke aanbiedingen. Ook deze communicatie verdient de aandacht om voor iedereen toegankelijk te zijn.
Vanaf januari 2025 starten het Chassé Theater en Funnelboost gezamenlijk het project: de ‘Inclusieve Inbox’. Het project draait volledig om alle communicatie die via mailsystemen loopt zo in te richten dat het voor iedereen te gebruiken is.
Dit betekent concreet verbeteringen op:
● Toegankelijke e-mail templates
E-mail templates moeten zo ontworpen zijn dat ze compatibel zijn met hulpmiddelen zoals schermlezers. Tekst in afbeeldingen moet bijvoorbeeld worden vermeden of voorzien zijn van alt-teksten.
● Gebruik van duidelijke en leesbare inhoud
Stel eisen aan de leesbaarheid van digitale content. Denk lettertgroottes, maar ook duidelijke en eenvoudige taal. Er moet daarnaast een goed contrast zijn tussen tekst en achtergrond. Dit is belangrijk voor mensen met leesproblemen of slechtziendheid.
● Mobiele toegankelijkheid
Omdat veel mensen e-mails lezen op mobiele apparaten, moet je er rekening mee houden dat de e-mails ook op kleine schermen goed leesbaar en navigeerbaar zijn. Toegankelijke e-mail marketing houdt rekening met responsive design en eenvoudige navigatie.
● Links en knoppen
Links en knoppenin e-mails moeten groot genoeg zijn en duidelijk gelabeld. Zorg er ook voor dat links beschrijvend zijn (bijv. Lees meer over onze diensten; in plaats van Klik hier).
Het Chassé Theater ziet het belang van inclusieve communicatie voor de gehele culturele sector. De opgedane kennis en toepassingen zien zij dan ook het liefst toegepast door iedereen, beginnend bij andere theaters, musea en arthouse-bioscopen.
Daarom is het nu voor de culturele sector mogelijk om zich tot 1 december aan te sluiten bij het project Inclusieve Inbox. Funnelboost voorziet elk theater dat zich aansluit van een eerste, gratis audit, waarbij er wordt onderzocht 1) waar er op verbeterd moet worden en 2) of het huidige e-mailsysteem geschikt is voor deelname. Ofwel: kunnen wij de verbeteringen ook daadwerkelijk toepassen?
Wanneer dat kan en er is met elkaar een akkoord op het vervolgtraject, wordt het theater uitgenodigd voor de kick-off die in januari plaatsvindt.
Laagdrempelig aftasten wat wij voor je kunnen betekenen? Schiet een half uurtje in en wij gaan graag het gesprek met je aan over jouw uitdagingen en hoe wij daar eventueel bij kunnen ondersteunen.