Gmail en Yahoo hebben op 3 oktober 2023 nieuwe maatregelen gepresenteerd om de inboxervaring van alle gebruikers te verbeteren.
Om te zorgen dat de inbox een veilige plek is en blijft, moeten verzenders vanaf 1 februari de nieuwe richtlijnen volgen om een plek in de inbox te bemachtigen.
We moeten dus aan de bak.
De spelregels om e-mails af te leveren in Gmail en Yahoo inboxen zijn aangescherpt. Er wordt vanaf 1 februari 2024 strikt gelet of afzenders voldoen aan de volgende vereisten:
Spampercentage moet laag blijven
Zorg dat je spampercentage onder de 0,10% blijft, en zorg dat je nooit boven de 0,30% uitkomt. Lage spam ratios bereik je met goede, oprechte en gewenste e-mail marketing. Zorg dat alle e-mails die je stuurt worden verwacht door de ontvanger, en doe je uiterste best om de inhoud zoveel mogelijk toe te spitsen op individuele voorkeuren en interesses en relevantie.
E-mailverificatie met SPF en DKIM
Zorg er voor dat de e-mails die je verstuurt zijn voorzien van SPF en DKIM verificatie. Daarmee is het voor de inboxproviders en ontvangers duidelijk dat jij de afzender bent en dat de e-mail vertrouwt kan worden.
Richt DMARC in op het verzenddomein
Deze stap is een extra beveiligingslaag, waardoor jullie verzenddomein nog beter wordt beschermd. DMARC kan je instellen op verschillende niveau’s, echter is het meest lichte niveau voldoende. Dat is p=none.
From-header
Dit staat waarschijnlijk al goed, maar controleer goed of het domein uit je From-header overeenkomt met het domein in je SPF of DKIM records.
List unsubscribe header
Stuur jij commerciële e-mails of andere berichten voor abonnees? Zorg dan voor een één-klik-afmeldproces. Dit doe je door Lust unsubscribe headers toe te voegen. Daarmee kunnen de ontvangers in de inbox met één klik afmelden van jouw lijst. Gelukkig nemen de meeste ESP’s dit werk al voor je uit handen, zoals Deployteq, Klaviyo en Activecampaign.
De nieuwe richtlijnen gelden voor alle verzenders van bulkmail die e-mails versturen naar Gmail en Yahoo accounts.
Een verzender van bulkmail is elke e-mailverzender die binnen een periode van 24 uur bijna 5.000 of meer berichten naar persoonlijke Gmail en Yahoo accounts stuurt. Berichten die vanuit hetzelfde hoofddomein worden gestuurd, tellen mee voor de limiet van 5.000.
Vanaf februari 2024 krijgen verzenders van bulkmail die niet voldoen aan de vereisten voor verzenders, tijdelijke fouten (met foutcodes) voor een klein percentage van hun e-mailverkeer dat niet aan het beleid voldoet. Deze tijdelijke fouten zijn bedoeld om verzenders te helpen e-mailverkeer te identificeren dat niet aan onze richtlijnen voldoet, zodat verzenders problemen die ertoe leiden dat de richtlijnen niet worden nageleefd, kunnen oplossen.
Vanaf april 2024 weigeren we een percentage e-mailverkeer dat niet aan de richtlijnen voldoet en verhogen we het afwijzingspercentage geleidelijk. Als bijvoorbeeld 75% van het verkeer van een verzender aan onze vereisten voldoet, weigeren we een percentage van de resterende 25% van het verkeer dat niet aan de vereisten voldoet.
Verzenders van bulkmail hebben tot 1 juni 2024 de tijd om afmelden met één klik te implementeren in alle commerciële promotieberichten.
Dat snappen we, misschien alleen even de bevestiging dat alles goed staat > you got it. We staan klaar om mee te kijken en met je mee te denken. Zeker nu de tijd begint te dringen.
Laagdrempelig aftasten wat wij voor je kunnen betekenen? Schiet een half uurtje in en wij gaan graag het gesprek met je aan over jouw uitdagingen en hoe wij daar eventueel bij kunnen ondersteunen.