Waar de ene bezoeker wekelijks het theater of jouw cinema bezoekt, blijft een herhalingsbezoek bij andere bezoekers uit. E-mailcampagnes en personalisatie worden vaak gebruikt om bezoekers te heractiveren. Maar wat als je ook te maken hebt met een inactief e-mailbestand?
Het heractiveren van je bezoekers kan dus betrekking hebben op twee verschillende groepen:
1. Nieuwsbriefabonnees die weinig tot geen interactie meer hebben met jouw mailings
2. Kaartkopers die jouw theater of cinema lange tijd niet hebben bezocht. Hier gaat onze volgende nieuwsbrief over.
Op deze pagina focussen wij ons op de eerste groep: het activeren en schoonhouden van het e-mailbestand. Dat is niet alleen goed voor het verkopen van tickets, maar helpt in het laag houden van spamklachten, het verbeteren van jouw deliverability en click rate en het is ook nog eens goed voor jouw portemonnee.
Met de 5 onderstaande boosters werk jij toe naar een perfect e-mailbestand!
Altijd fijn: nieuwe abonnees voor je nieuwsbrief! Je pop-up blijkt goed te werken of mensen schrijven zich in via het aanmeldformulier op de website. Dan wel zo prettig als deze e-mailadressen ook kloppen en ze jouw bestand niet vervuilen.
Een dubbele opt-in zorgt ervoor dat mensen hun inschrijving via een e-mail moeten bevestigen. Hierdoor weet je zeker dat de persoon van het e-mailadres zichzelf heeft aangemeld én dat er echt een mens achter schuilgaat. Niets vervelender als blijkt dat het om spam-adressen gaat.
Bang dat het je juist inschrijvers kost?
Een dubbele opt-in is niet wettelijk verplicht en het vraagt van de ontvanger natuurlijk een extra handeling. Een duidelijke onderwerpregel met call-to-action in combinatie met een eventuele herrineringsmail bij geen bevestiging voorkomt dat je hierdoor inschrijvers misloopt.
Dubbele boosterpunten 🚀
Een dubbele opt-in zorgt ook meteen voor activiteit! Doordat de bezoekers hun e-mailadres moeten bevestigen is er meteen een open én een click. Zorg er dus voor dat jouw opt-in bevestiging verstuurd wordt uit hetzelfde programma als waar jouw nieuwsbrieven uit verstuurd worden.
Zo heb je meteen de eerste activiteit te pakken.
Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt al helemaal voor een inactief e-mailbestand. Blijf daarom relevante content sturen om te voorkomen dat een inschrijver jouw e-mails links laat liggen en ze niet meer opent. Denk hierbij aan:
1. Sterke onderwerpregels en pre-headers. Trek de aandacht! Jouw content kan zeer relevant zijn, maar wanneer de bezoeker jouw e-mail niet opent, wordt deze nooit getoond.
2. Content op basis van interesses. Bekijk aankoopgedrag van bezoekers om de content af te stemmen op elke bezoeker en zorg voor een sterke verrijkingscampagne. Met een verrijkingscampagne is het mogelijk om extra informatie over interesses, bezoekmotieven of genre-voorkeuren op te slaan en te gebruiken.
3. Monitor je nieuwsbrieven. Hoe scoren jouw e-mails als het gaat om opens, clicks en conversie in vergelijking met eerdere nieuwsbrieven en de culturele benchmark? En wanneer de clicks hoog of laag zijn: welke items zorgen hier voor? Blijf analyseren en gebruik de kennis voor je volgende nieuwsbrief.
4. Gebruik gedrag voor personalisatie. Openen bepaalde bezoekers alleen e-mails wanneer er een cabaretier in de onderwerpregel staat? Of clicken ze altijd op de dansvoorstellingen? Gebruik deze informatie om jouw toekomstige e-mails verder te personaliseren óf om speciale campagnes te maken wat aansluit bij dit gedrag.
Dubbele boosterpunten 🚀
Luister ook naar het afmeldgedrag van de bezoekers. Vraag uit waarom bezoekers zich afmelden en leer hiervan om toekomstige afmelders en inactiviteit te voorkomen.
Bezoekers die zich afmelden kunnen aangeven dat de content niet aansluit bij hun wensen, dat de nieuwsbrief te vaak verstuurd wordt of dat de nieuwsbrief niet goed leesbaar is bijvoorbeeld. Allemaal informatie wat je kan helpen om je huidige e-mailbestand beter van dienst te zijn.
Sommige bezoekers zijn na verloop van tijd niet meer actief. Dat kan komen door de nieuwsbrieven, maar ook door persoonlijke omstandigheden. Iemand is verhuist of heeft een ander e-mailadres aangemaakt bijvoorbeeld.
Goed om te kijken wat er aan de hand is en een heractivatie-campagne te starten! Deze heractivatie-campagne kan verschillende doelen hebben.
1. Inkoppertje: het heractiveren van je bezoeker. Dit betekent een open of zelfs een click of conversie registeren van de ontvanger. Bedenk goed hoe je dit wilt doen: iemand is al geruime tijd niet actief. Wat kan deze bezoeker over de streep halen om tóch weer actief te worden? Een unieke kortingscode? Een uitnodiging voor een speciaal event?
Er is in ieder geval iets nodig om jouw bezoeker te overtuigen van jouw relevantie!
2. Reden achterhalen van de inactiviteit. Soms is er niets aan te doen en blijft iemand inactief. Het is daarom mooi als er een reden achterhaalt kan worden waarom de e-mail niet meer wordt gelezen. Is iemand verhuist en is het niet meer relevant? Is de gezinssamenstelling verandert, waardoor theaterbezoek niet meer zo vanzelfsprekend is?
Vraag het uit! Een actieve nieuwsbriefontvanger is dan niet realistisch, maar met genoeg respons geeft het je een beeld waarom mensen afhaken. Zijn het zaken waar je wat mee kan? Of liggen de redenen vaak buiten jouw macht?
Zorg dat de bounces en spamklachten op een juiste manier in jouw e-mailsysteem worden verwerkt. Mensen die spamklachten geven, kunnen het beste meteen uitgesloten worden. En op basis van de soort bounce is het verstandig om te bepalen welke ontvanger je blijft mailen en welke niet.
Daarnaast komt niet elke bounce door de ontvanger, maar mogelijk door de nieuwsbrief die je net verstuurd hebt. Wat zeggen de foutmeldingen? Hetzelfde geldt voor de spamklachten. Levert een nieuwsbrief veel meer spamklachten op dan normaal? Doorloop dan nog eens de nieuwsbrief. Kan het iets zijn wat deze spamklachten heeft veroorzaakt?
Dubbele boosterpunten 🚀
Na een afmelding, een bounce of een spamklacht stopt het contact via de nieuwsbrieven. Koopt de bezoeker ook niets meer en is overal de interactie gestopt? Overweeg dan ook om op een bepaald moment het contact volledig te verwijderen.
Volgens de AVG-wetgeving is het onbeperkt behouden van klantgegevens niet toegestaan. Wanneer er geen kans meer is dat het contact met de bezoeker hersteld kan worden, is het dus ook verstandig om te bepalen op welke momenten e-mailadressen uit het systeem verwijderd worden.
En natuurlijk moet dit alles terug te herleiden zijn naar betere resultaten. Een aantal punten die jou kunnen helpen bepalen of je heractivatie de juiste dingen oplevert!
1. Open en clickpercentages nemen toe. Minder inactieve ontvangers zorgt automatisch voor hogere ratings.
2. Betere deliverability en reputatie. Een steeds groter deel van jouw e-mailbestand moet de mails accepteren. Daarnaast is lijsthygiene ook altijd een belangrijk onderdeel om van de blocklists af te blijven.
3. Minder spamklachten en bounces. Ook dit moet zich terugbetalen in een betere reputatie en daarbij een belangrijk onderdeel om van blocklists af te blijven.
4. Beter balans tussen uitgaves en inkomsten. Bij veel e-mailpartijen betaal je voor het aantal verzonden e-mails. Laat deze dan ook tellen. Door steeds scherper te zijn op het gedrag van je ontvangers, weet je de juiste ontvangers uit te sluiten en alleen de ontvangers te mailen die zich uiteindelijk ook terugbetalen.
De hamvraag blijft natuurlijk: heb jij te maken met een inactief e-mailbestand?
Ga met onderstaande stappen zelf eens aan de slag of plan een korte afspraak met ons in. Dat kan via onderstaand blok of door een mailtje te sturen naar info@funnelboost.nl. Laten wij vervolgens samen eens de kwaliteit van jouw nieuwsbriefbestand onder de loep nemen.
Een kort stappenplan om je op weg te helpen:
1. Verzamel je huidige nieuwsbriefbestand. Neem daarin de Last Opened Date mee.
2. Verwerk: hoeveel daarvan zijn er op dit moment 1 maand inactief, en hoeveel 6 maanden? En 12 maanden?
3. Bepaal: tot wanneer zie ik iemand als actief? Vanaf welk moment schat ik de kansen goed in iemand nog te heractiveren? Wanneer is iemand verloren? Neem hier ook jouw huidige nieuwsbrieffrequentie in mee.
4. Engage: organiseer per groep een reactivatie-strategie.
5. Betrek ons erbij ;)! Wij helpen bovenstaande analyseren, interpreteren én automatiseren. Of spar er gewoon even op los.
Laagdrempelig aftasten wat wij voor je kunnen betekenen? Schiet een half uurtje in en wij gaan graag het gesprek met je aan over jouw uitdagingen en hoe wij daar eventueel bij kunnen ondersteunen.