Bezoekers begroeten bij aanvang van de voorstelling. Een behulpzaam gesprek bij de servicebalie en een welkomstwoordje van de directeur in je magazine of brochure.
Gastvrijheid is bijna altijd een belangrijke waarde binnen de culturele sector. Daarom is het belangrijk om na te denken hoe jij je bezoekers online net zo kan verwelkomen. Bijvoorbeeld wanneer zij zich aanmelden voor de nieuwsbrief of wanneer zij voor het eerst een account aanmaken.
Met de 5 onderstaande boosters leg jij de rode loper uit voor elke nieuwe inschrijving!
Heet de bezoeker welkom. Dat kan met een geschreven tekst, maar bijvoorbeeld ook met een klein woordje van de directeur of een kort introductiefilmpje. Hoe persoonlijker, hoe beter!
Daarnaast is dit dé kans om iets te vertellen over jouw organisatie. Waar sta je voor, wat zijn jullie kernwaarden? En wat is er nog meer te beleven, behalve het bezoeken van jouw theater of cinema? Denk hierbij aan het etaleren van jouw vriendenpropositie, verhuurmogelijkheden of (tijdelijke) exposities.
Dubbele boosterpunten 🚀
Probeer niet alles in één e-mail te zetten. Denk goed na over de gehele flow. Overweeg een introductiemail, wat automatisch wordt opgevolgd met een e-mail over de Vriendenpropositie bijvoorbeeld. Zo geef je elke kant van jouw organisatie de ruimte om bij de bezoeker binnen te komen.
Herken je dat? Ontmoet je ergens nieuwe mensen, blijven ze alleen maar over zichzelf praten. Ze stellen geen enkele interessante vraag terug. Zonde! Want het was zo’n mooie kans om elkaar te leren kennen.
Gebruik je welkomstcampagne ook om de ander te leren kennen. Vraag bijvoorbeeld:
Bedenk er altijd bij wat het voordeel is voor de bezoeker om deze informatie aan je te geven. Wat krijgen ze ervoor terug? Relevante content, loyaliteit-upgrades of een leuk presentje op de verjaardag.
Dubbele boosterpunten 🚀
Gegevens opvragen met een vragenlijst is altijd een optie, maar overweeg ook andere vormen van informatieverzameling. Denk aan interactieve e-mails met een poll of laat de bezoeker een quiz afnemen.
De ene inschrijver heeft nog geen voorstelling of filmbezoek gepland staan en anderen misschien in één klap wel tien. En waar de één tickets heeft gekocht voor de voorstelling van volgend jaar, gaat de ander al komende week.
Deze gegevens hebben natuurlijk invloed op de relevantie van de geschreven content. Up-selling over horeca-mogelijkheden wil je niet 3 dagen ná het bezoek pas versturen, maar ervoor. En misschien staat dezelfde informatie ook wel in je before mail. Dan wil je dat de informatie uit de welkomstcampagne even geskipt gaat worden.
Stel je verzendmomenten dus uit óf haal ze juist naar voren en maak je content variabel, wanneer de klantreis daarom vraagt.
Hoe vaak kan iemand een e-mail van je verwachten? En wat is de inhoud van je nieuwsbrief? Maak duidelijk of het een nieuwsbrief is waar ze veel nieuws over het theater zelf te lezen is, er vooral voorstellingen worden uitgelicht of dat de focus ligt op het aankondigen van nieuwe shows. Vervolgens is het nog mooier als ze ook kunnen aangeven waar ze het meest in geïnteresseerd zijn.
Als laatst kan het ook nooit kwaad om de bezoekers nog één keer te laten weten waar de algemene bezoekersvoorwaarden van de VSCD te vinden zijn of waar de privacyverklaring in te zien is. Vermeld daarbij duidelijke contactinformatie voor vertrouwen en aanvullende vragen.
Is dat ook meteen afgetikt!
En natuurlijk: blijf je campagne monitoren. Het kan aan te raden zijn om in het begin een controlegroepin te stellen. Een deel ontvangt wel een welkomstcampagne (of één bepaalde e-mail binnen de campagne), het andere deel niet. Zijn daar al significante verschillen in meetbaar?
Definieer vooraf wat deze campagne moet opleveren. Dit kan zijn:
1. Interactie. Hoger aantal opens, clicks of video-weergaven.
2. Klantenbinding. Een hogere NPS of een langere inschrijfduur voor de nieuwsbrief.
3. Up-sell. Meer horeca-reserveringen of extra Vriendenwerving.
Scoren bepaalde e-mails ondermaats? Gebruik A/B-tests om te kijken of wijzigingen in copy, beeldgebruik of onderwerpregels verschil maken.
Dubbele boosterpunten 🚀
Iemand die interesse lijkt te hebben in één van de upsell-mogelijkheden, maar nog niet geconverteerd is, kan ook weer opgevolgd worden met nog specifiekere informatie of simpelweg een herinneringsmailtje.
Bijvoorbeeld: iemand die vanuit de mail zich verder gaat verdiepen in de Vriendenpropositie kan opgevolgd worden met een persoonlijk mailtje vanuit de medewerker die gaat over relatiebeheer.
Laagdrempelig aftasten wat wij voor je kunnen betekenen? Schiet een half uurtje in en wij gaan graag het gesprek met je aan over jouw uitdagingen en hoe wij daar eventueel bij kunnen ondersteunen.