E-mailmarketing
Klantcase

Van e-mailcampagne naar productontwikkeling

Van e-mailcampagne naar productontwikkeling

1
Keuze en implementatie van het CDP en ESP

Om onze doelstelling te realiseren werd het al gauw duidelijk dat het technische landschap van PXR een upgrade nodig had. Om precies te zijn: een customer data platform (CDP) en een nieuw marketing automation platform.Voor de selectie van het CDP brachten we eerst in kaart waar het aan moest voldoen. Voor zowel VI als PXR waren drie factoren belangrijk:

Na een evaluatie van diverse CDP’s op deze en overige relevante vereisten, kozen we samen voor BlueConic. Tegelijkertijd startten we met de implementatie van Copernica. De keuze viel op dit ESP vanwege de flexibiliteit, mogelijkheid tot transactionele en commerciële communicatie binnen één platform en de geavanceerde RSS-mogelijkheden. Beide systemen zijn volledig geïntegreerd, zodat inzichten uit het CDP direct beschikbaar zijn voor e-mailcampagnes.

2
Blueprint verzamelen clubvoorkeuren

Om gericht aan de slag te gaan, ontwikkelde Funnelboost een gedetailleerde blueprint waarin alle relevante aspecten werden vastgelegd. Deze vormde de handleiding voor de use case en bestond uit een beschrijving van:

3
Clubvoorkeur afleiden uit gedrag

Het meten van clubvoorkeuren gebeurde middels zogeheten listeners, die we via het CPD op de website van VI plaatsten. Deze listeners legden vast welke artikelen een bezoeker bekeek en welke clubs daarin centraal stonden.Aan de hand van metadata werd vervolgens per gebruiker een score opgebouwd: hoe vaker iemand artikelen over een specifieke club las, hoe hoger de score. Zodra een drempelwaarde werd bereikt, werd de clubvoorkeur als datapunt toegevoegd aan het klantprofiel in het CDP.

4
Validatie van clubvoorkeur

Om de voorspelde voorkeur nog meer kracht bij te zetten, ontwikkelden we een pop-up waarin bezoekers hun voorkeur voor een club konden bevestigen of wijzigen. Met deze subtiele extra check verhoogden we eenvoudig de betrouwbaarheid van de voorspelling.

5
Activatie van nieuw verzamelde data

De bevestigde clubvoorkeuren zijn vervolgens gebruikt om nieuwe opt-ins te verzamelen voor clubnieuwsbrieven. Elke bezoeker met een bevestigde voorkeur toonden we een pop-up (met gepersonaliseerde afbeelding en copy) waarin diegene zich met één klik kon inschrijven voor de nieuwsbrief van diens favoriete voetbalclub.

6
Clubnieuwsbrieven met dynamische contentblokken

Voor de clubnieuwsbrieven bouwden we een template in Copernica met dynamische blokken, die op basis van de voorkeur van de ontvanger automatisch de juiste afbeeldingen en teksten inlaadt. Om de relevantie van de e-mails verder te verhogen wordt ook de afzendernaam gewijzigd naar de naam van de betreffende club-watcher.

Het resultaat? Meer relevante profielen en hogere engagement

De cijfers tonen aan dat datagedreven personalisatie van content werkt. Met onze aanpak realiseren we meer engagement en waarde voor zowel de lezers als adverteerders. Precies zoals we vooraf hadden verwacht.

Toekomstplannen

De verzamelde data opent de deur naar bredere personalisatie. De volgende use cases waar we blueprints voor ontwikkelen zijn: 

  • personalisatie van de homepage op basis van clubvoorkeuren;
  • het testen van de effectiviteit van personalisatie bij klantprofielen met een voorspelde (maar nog onbevestigde) clubvoorkeur;
  • het verrijken van de personalisatiestrategie met factoren als voorkeur voor competitie en auteur;
  • de uitrol van deze strategie naar andere labels van PXR.

Onze toolbox voor deze case

Copernica is een krachtige e-mailmarketingtool voor het optimaliseren van je e-mailmarketing. Wij helpen onze klanten om daar het maximale uit te halen. Van slimme automatiseringen tot campagnes die perfect aansluiten op gedrag en interesses van je bezoekers en klanten.

Met Blueconic brengen we strategie, data en activatie samen in één oplossing. Dit krachtige Customer Data Platform geeft inzicht in klantgedrag en stelt je in staat die kennis direct om te zetten in concrete acties - van relevante aanbevelingen tot dynamische journeys.

Neem contact met me op

Heb je vragen over deze case of benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.

Bedankt! We nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Oeps! Er is iets misgegaan.
Probeer het formulier opnieuw in te vullen.
E-mailmarketing
Van e-mailcampagne naar productontwikkeling

Van e-mailcampagne naar productontwikkeling

E-mailmarketing
Van e-mailcampagne naar productontwikkeling

Van e-mailcampagne naar productontwikkeling

Bezoekers bepalen de films in
Chassé Cinema

Je ontkomt er niet aan: Nederlanders houden van lijstjes! Of het nu gaat om eindejaars Wrapped-Ups, een Quote 500 of de top 25 meest bekeken tv-programma's van de week. Wij krijgen er geen genoeg van.

Ook Chassé Cinema weet de bezoekers elk jaar een top 10 voor te schotelen van de best bezochte films van afgelopen jaar. Dit jaar wist Funnelboost daar een laag aan toe te voegen door drie unieke aspecten samen te brengen tot één e-mailcampagne. Een gepersonaliseerde e-mail (1), waarin het belonen van bezoekersloyaliteit (2) en het laten meebeslissen over het aanbod van Chassé Cinema (3) samenkwamen.

Over Chassé Cinema
Chassé Cinema is een autoriteit op het gebied van art-housefilm in Breda, waarbij speciale verantwoordelijkheid wordt genomen voor de Nederlandse artistieke speelfilm, documentaires, wereldcinema en de LHBTQI+films.

Met het behouden van de artistieke visie als voorwaarde, stimuleert Chassé Cinema cultuurparticipatie onder alle inwoners van Breda middels de kernwaarden midden in de samenleving, verbindend en geluk. Het mee laten denken over de programmering, zoals in deze case ook beschreven wordt, sluit daar goed bij aan.

De e-mail uitgelicht

Het begin van de e-mail met alle gepersonaliseerde elementen

De e-mail werd 2 januari 2024 verzonden, waarbij de e-mail in het teken stond van vooruitkijken op het nieuwe jaar en terugblikken op 2023. De unieke elementen kwamen als volgt aan bod:

1 | Toepassing van personalisatie
De gepersonaliseerde e-mail begon met het uitlichten van de top 10 best bezochte films van 2023. In de gehele top 10 werd vervolgens aangegeven welke films de bezoeker bij Chassé Cinema gezien had.

In het voorbeeld hieronder had een bezoeker dus 8 van de 10 films gezien.

Als voorbereiding hierop werden er data-sets gecreëerd die keken hoeveel films uit de top 10 door iemand bezocht werd en welke films dat waren. Zo kon er per film een variatie gemaakt worden, waarbij er wel of geen 'gezien' bij het juiste blokje werd aangegeven.

Wanneer een film niet bezocht was én nog draaiden in Chassé Cinema, werd er een tekstregel toegevoegd en was de afbeelding van de film klikbaar. Dat linkte naar de overzichtspagina van de film. In het voorbeeld hierboven is dat het geval bij de film
Le Pot-au-Feu.

2 | Bezoekersloyaliteit belonen

Iedereen met 6 films of meer mocht vervolgens een gratis poster aanvragen van één van de uitgelichte films. Van de ontvangers die geen poster konden aanvragen, ging de button naar het programma van 2024.

Landingspagina
Vanuit het aanklikken van de button, kwam de bezoeker op een landingspagina terecht, waar overzichtelijk de poster aangevinkt kon worden die ze wilden ontvangen.

Aangezien de pagina in hetzelfde e-mailsysteem opgebouwd was (DeployTeq) kon het resultaat zeer simpel gekoppeld worden aan de aanvrager.

Van iedereen die dit mocht doen, vroeg 12,8% een poster aan. Dat is 22,1% van iedereen die de e-mail geopend had.

3 | Participatie
Naast deze personalisatie, was het voor iedereen mogelijk een film uit de top 10 aan te vragen in Chassé Cinema. Door een verzoek in te dienen, konden de bezoekers kenbaar maken dat zij deze film graag (nogmaals) wilden zien in de bioscoop.

De films Oppenheimer, De Acht Bergen en The Quiet Girl ontvingen de meeste stemmen. Deze films zijn vervolgens ook daadwerkelijk geprogrammeerd in Chassé Cinema en bezoekers die een verzoek hadden ingediend werden daar als eerste van op de hoogte gesteld. Op die mail werd zeer enthousiast gereageerd:

Resultaten

Zaalbezetting

Uiteindelijk hebben de drie films een fantastische zaalbezetting behaald! Oppenheimer wist met 98% zaalbezetting zo goed als uit te verkopen en The Quiet Girl (80,34%) en De Acht Bergen (72,65%) waren ook zeer goed bezocht. De gemiddelde zaalbezetting kwam daarbij uit op 83,76%. 

Zaalbezettingen die normaal alleen bij films worden behaald die op dat moment populair zijn. Deze films waren op moment van draaien al nergens meer te zien en duidelijk over het hoogtepunt van populariteit heen.

Bijdrage aan de visie
Deze emailcampagne heeft bijgedragen aan de kernwaarden midden in de samenleving, verbindend en geluk waar het Chassé Theater voor staat. Door de participatie werden de bezoekers meer dan ooit verbonden met Chassé. Zij hadden invloed op de programmering.

Door de bezoeker kenbaar te laten maken welke behoefte er is, een stem te geven in de programmering en gehoor te geven aan die stem, laat zien dat Chassé midden in de samenleving staat. De films waren vervolgens exclusief in Chassé Cinema te zien, wat zorgde voor een unieke gezamenlijke ervaring wat mede bijdroeg bij aan de verbinding van de bezoekers onder elkaar. De participatie, gepersonaliseerde presentatie en de gezamenlijke unieke ervaring zijn van invloed op de gelukervaring van de bezoekers.

Verwachting vs. resultaat
Vooraf was de verwachting dat er een hoger aantal bezoekers dat een aanvraag deed, ook daadwerkelijk de film ging bezoeken. Ondanks een conversie-percentage van 18,8% was de verwachting dus zelfs nog iets hoger.

De verrassing was dan ook dat bezoekers die geen aanvraag hadden gedaan, de film gingen bezoeken. De publieksparticipatie had een duidelijke vraag blootgelegd van een veel grotere groep. De schaalbaarheid van deze publiekinput bleek groter dan verwacht!

Yes! Gelukt! 👍
Oeps, er is iets mis gegaan met het invullen van het formulier.

Andere cases

Neem contact met mij op

Yes! Je bericht is verstuurd 🚀

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Oeps! Er is iets misgegaan.
Door op "accepteren" te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons ​​privacybeleid voor meer informatie.