Voetbal International, het grootste label van mediabedrijf PXR, publiceert dagelijks het laatste voetbalnieuws uit binnen- en buitenland. Om de betrokkenheid van de doelgroep met het nieuwsplatform te versterken, zocht VI naar een manier om data te verzamelen en in te zetten voor personalisatie doeleinden. Funnelboost heeft PXR geholpen het technische landschap te herzien en een datagedreven strategie te ontwikkelen. In deze case zoomen we in op de use case voor clubgerichte personalisatie in e-mail voor verhoogde engagement en relevantie.
PXR is het mediabedrijf achter bekende merken als Voetbal International, MensHealth, WomensHealth, RunnersWorld en Bright. Deze case gaat over Voetbal International, een van de meest toonaangevende voetbalmedia van Nederland, met zowel een papieren abonnement als een digitale variant: VI PRO.
Voetbal International genereert inkomsten via abonnementen en advertentieverkoop. Relevantie van content is daarbij dus essentieel. Hoe beter een artikel aansluit bij de interesse van de lezer, hoe groter de kans dat het gelezen wordt — en dus hoe groter de impact op zowel conversie als advertentie-inkomsten.
PXR wist dat inzicht in clubvoorkeuren een van de belangrijkste datapunten was om relevantie te kunnen verhogen, maar de techniek stelde hen niet in staat dit te meten en activeren. Content op de website en in e-mails werd daarom vooral gebaseerd op het algemene nieuwsritme. Dat moest anders - en daarvoor sloegen ze de handen ineen met Funnelboost.
Om clubvoorkeuren van lezers te kunnen gebruiken voor personalisatie doeleinden, was het herzien van de marketing stack noodzakelijk. Daarin zochten we naar een combinatie van systemen die:
Na de selectie en implementatie van de nieuwe tools hebben we een strategie ontwikkeld en use case opgetuigd. In de volgende alinea’s lees je hoe we dat hebben aangepakt.
Ze bezitten winnaarsmentaliteit om onze fans de beste ervaring te bieden en daarmee ook onze businessdoelen te halen
Om tot een personalisatiestrategie op basis van clubvoorkeuren te komen, hebben we het project opgedeeld in 6 fases.
Om onze doelstelling te realiseren werd het al gauw duidelijk dat het technische landschap van PXR een upgrade nodig had. Om precies te zijn: een customer data platform (CDP) en een nieuw marketing automation platform.Voor de selectie van het CDP brachten we eerst in kaart waar het aan moest voldoen. Voor zowel VI als PXR waren drie factoren belangrijk:
Na een evaluatie van diverse CDP’s op deze en overige relevante vereisten, kozen we samen voor BlueConic. Tegelijkertijd startten we met de implementatie van Copernica. De keuze viel op dit ESP vanwege de flexibiliteit, mogelijkheid tot transactionele en commerciële communicatie binnen één platform en de geavanceerde RSS-mogelijkheden. Beide systemen zijn volledig geïntegreerd, zodat inzichten uit het CDP direct beschikbaar zijn voor e-mailcampagnes.
Om gericht aan de slag te gaan, ontwikkelde Funnelboost een gedetailleerde blueprint waarin alle relevante aspecten werden vastgelegd. Deze vormde de handleiding voor de use case en bestond uit een beschrijving van:
Het meten van clubvoorkeuren gebeurde middels zogeheten listeners, die we via het CPD op de website van VI plaatsten. Deze listeners legden vast welke artikelen een bezoeker bekeek en welke clubs daarin centraal stonden.Aan de hand van metadata werd vervolgens per gebruiker een score opgebouwd: hoe vaker iemand artikelen over een specifieke club las, hoe hoger de score. Zodra een drempelwaarde werd bereikt, werd de clubvoorkeur als datapunt toegevoegd aan het klantprofiel in het CDP.
Om de voorspelde voorkeur nog meer kracht bij te zetten, ontwikkelden we een pop-up waarin bezoekers hun voorkeur voor een club konden bevestigen of wijzigen. Met deze subtiele extra check verhoogden we eenvoudig de betrouwbaarheid van de voorspelling.
De bevestigde clubvoorkeuren zijn vervolgens gebruikt om nieuwe opt-ins te verzamelen voor clubnieuwsbrieven. Elke bezoeker met een bevestigde voorkeur toonden we een pop-up (met gepersonaliseerde afbeelding en copy) waarin diegene zich met één klik kon inschrijven voor de nieuwsbrief van diens favoriete voetbalclub.
Voor de clubnieuwsbrieven bouwden we een template in Copernica met dynamische blokken, die op basis van de voorkeur van de ontvanger automatisch de juiste afbeeldingen en teksten inlaadt. Om de relevantie van de e-mails verder te verhogen wordt ook de afzendernaam gewijzigd naar de naam van de betreffende club-watcher.
Vanuit de centrale vraag definieerden we de tweeledige doelstelling van de e-mailcampagne:
De meeste orders bevatten producten uit verschillende categorieën, die elk op een ander moment aan onderhoud toe zijn. Om de juiste tips op het juiste moment te kunnen verzenden, moest de orderdata eerst opgeslagen en geanalyseerd worden. Hiervoor bouwden we diepgaande integraties in de marketing automation tool Deployteq. Dankzij deze integraties wordt het datamodel in realtime gevuld met de benodigde informatie voor het verzendmoment.
Vervolgens hebben we voor elke productcategorie de onderhoudsgevoeligheid en populariteit bepaald om daar vervolgens business rules voor te schrijven. Bij orders met producten uit diverse categorieën bepaalden deze factoren het verzendmoment.
Yumeko verkoopt via meerdere shops in verschillende landen. De campagne herkent aan de webshop en/of klantvoorkeur welke taal nodig is en past de content daar automatisch op aan.
De volledige campagne draait op één slim canvas in Deployteq. En dankzij de koppeling met de webshop en slimme vertakkingen kunnen we voor elke klant automatisch de juiste versie sturen - afgestemd op de producten die ze hebben gekocht en welke taal ze spreken.
De e-mails worden pas verzonden zodra het product is geleverd en (waarschijnlijk) in gebruik is. Zo voelt de mail als een logische, goed getimede service.
Zes maanden na livegang zijn de volgende resultaten geboekt:
De cijfers tonen aan dat datagedreven personalisatie van content werkt. Met onze aanpak realiseren we meer engagement en waarde voor zowel de lezers als adverteerders. Precies zoals we vooraf hadden verwacht.
Zes maanden na livegang zijn de volgende resultaten geboekt:
De verzamelde data opent de deur naar bredere personalisatie. De volgende use cases waar we blueprints voor ontwikkelen zijn:
Samen maken we digitale duurzaamheid zichtbaar én haalbaar. Doe je mee?
Funnelboost verzorgde nagenoeg het hele traject: van herziening van het technische landschap, de strategische keuzes en de implementatie van het CDP en de ESP. Dit gebeurde in nauwe samenwerking met het marketing- en techteam van PXR, regelmatig op locatie. Funnelboost functioneert hierbij echt als verlengstuk van het team. Geen losse adviezen, maar samen bouwen aan resultaat.
Funnelboost verzorgde nagenoeg het hele traject: van herziening van het technische landschap, de strategische keuzes en de implementatie van het CDP en de ESP. Dit gebeurde in nauwe samenwerking met het marketing- en techteam van PXR, regelmatig op locatie. Funnelboost functioneert hierbij echt als verlengstuk van het team. Geen losse adviezen, maar samen bouwen aan resultaat.
Funnelboost verzorgde nagenoeg het hele traject: van herziening van het technische landschap, de strategische keuzes en de implementatie van het CDP en de ESP. Dit gebeurde in nauwe samenwerking met het marketing- en techteam van PXR, regelmatig op locatie. Funnelboost functioneert hierbij echt als verlengstuk van het team. Geen losse adviezen, maar samen bouwen aan resultaat.
Yumeko is niet alleen duurzaam in productie en productgebruik, maar denkt ook na over de impact van digitale communicatie. Het bedrijf is een van onze eerste klanten die het Zero Impact Inbox-logo toevoegt aan hun e-mailcampagnes. Zo moedigt Yumeko haar klanten op hun beurt aan om bewust om te gaan met e-mailverkeer. Hier lees je meer over het ‘zero impact inbox’ principe.
De onderhoudscampagne voor Yumeko laat zien dat e-mailmarketing veel meer kan zijn dan commercie - mits je het op de juiste manier inzet. E-mail is een middel om je merkwaarde uit te dragen, klantrelaties te versterken en relevantie te bieden op momenten die er echt toe doen.
Benieuwd hoe wij jou daarin kunnen helpen? Neem contact op via odnerstaand formulier We denken graag met je mee.
Heb je vragen over deze case of benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.
Voetbal International, het grootste label van mediabedrijf PXR, wilde hun e-mailmarketing en personalisatie naar een hoger niveau tillen. Funnelboost hielp bij het opzetten van een datagedreven strategie waarmee clubvoorkeuren van voetbalfans automatisch werden herkend én geactiveerd. Het resultaat? Meer dan 200.000 verrijkte profielen en een enorme stap richting persoonlijker voetbalnieuws.
PXR is het mediabedrijf achter bekende merken als Voetbal International, MensHealth, WomensHealth, RunnersWorld en Bright. Deze case gaat over Voetbal International, een van de meest toonaangevende voetbalmedia van Nederland, met zowel een papieren abonnement als een digitale variant: VI PRO.
Voetbal International genereert inkomsten via abonnementen en advertentieverkoop. Relevantie van content is daarbij dus essentieel. Hoe beter een artikel aansluit bij de interesse van de lezer, hoe groter de kans dat het gelezen wordt — en dus hoe groter de impact op zowel conversie als advertentie-inkomsten.
PXR wist dat inzicht in clubvoorkeuren een van de belangrijkste datapunten was om relevantie te kunnen verhogen, maar de techniek stelde hen niet in staat dit te meten en activeren. Content op de website en in e-mails werd daarom vooral gebaseerd op het algemene nieuwsritme. Dat moest anders - en daarvoor sloegen ze de handen ineen met Funnelboost.
Om clubvoorkeuren van lezers te kunnen gebruiken voor personalisatie doeleinden, was het herzien van de marketing stack noodzakelijk. Daarin zochten we naar een combinatie van systemen die:
Na de selectie en implementatie van de nieuwe tools hebben we een strategie ontwikkeld en use case opgetuigd. In de volgende alinea’s lees je hoe we dat hebben aangepakt.
Om tot een personalisatiestrategie op basis van clubvoorkeuren te komen, hebben we het project opgedeeld in 6 fases.
Om onze doelstelling te realiseren werd het al gauw duidelijk dat het technische landschap van PXR een upgrade nodig had. Om precies te zijn: een customer data platform (CDP) en een nieuw marketing automation platform.
Voor de selectie van het CDP brachten we eerst in kaart waar het aan moest voldoen. Voor zowel VI als PXR waren drie factoren belangrijk:
Na een evaluatie van diverse CDP’s op deze en overige relevante vereisten, kozen we samen voor BlueConic. Tegelijkertijd startten we met de implementatie van Copernica. De keuze viel op dit ESP vanwege de flexibiliteit, mogelijkheid tot transactionele en commerciële communicatie binnen één platform en de geavanceerde RSS-mogelijkheden. Beide systemen zijn volledig geïntegreerd, zodat inzichten uit het CDP direct beschikbaar zijn voor e-mailcampagnes.
Om gericht aan de slag te gaan, ontwikkelde Funnelboost een gedetailleerde blueprint waarin alle relevante aspecten werden vastgelegd. Deze vormde de handleiding voor de use case en bestond uit een beschrijving van:
Het meten van clubvoorkeuren gebeurde middels zogeheten listeners, die we via het CPD op de website van VI plaatsten. Deze listeners legden vast welke artikelen een bezoeker bekeek en welke clubs daarin centraal stonden.
Aan de hand van metadata werd vervolgens per gebruiker een score opgebouwd: hoe vaker iemand artikelen over een specifieke club las, hoe hoger de score. Zodra een drempelwaarde werd bereikt, werd de clubvoorkeur als datapunt toegevoegd aan het klantprofiel in het CDP.
Om de voorspelde voorkeur nog meer kracht bij te zetten, ontwikkelden we een pop-up waarin bezoekers hun voorkeur voor een club konden bevestigen of wijzigen. Met deze subtiele extra check verhoogden we eenvoudig de betrouwbaarheid van de voorspelling.
De bevestigde clubvoorkeuren zijn vervolgens gebruikt om nieuwe opt-ins te verzamelen voor clubnieuwsbrieven. Elke bezoeker met een bevestigde voorkeur toonden we een pop-up (met gepersonaliseerde afbeelding en copy) waarin diegene zich met één klik kon inschrijven voor de nieuwsbrief van diens favoriete voetbalclub.
Zes maanden na livegang zijn de volgende resultaten geboekt:
De cijfers tonen aan dat datagedreven personalisatie van content werkt. Met onze aanpak realiseren we meer engagement en waarde voor zowel de lezers als adverteerders. Precies zoals we vooraf hadden verwacht.
De verzamelde data opent de deur naar bredere personalisatie. De volgende use cases waar we blueprints voor ontwikkelen zijn: