E-mailmarketing
Klantcase

Je oude ESP ontgroeid

Een professionaliseringsslag met een nieuw e-mailplatform

99%

Accept ratio

75%

Open Rate maildag 1

47%

Gem. Open Rate
1
Keuze en implementatie van het CDP en ESP

Om onze doelstelling te realiseren werd het al gauw duidelijk dat het technische landschap van PXR een upgrade nodig had. Om precies te zijn: een customer data platform (CDP) en een nieuw marketing automation platform.Voor de selectie van het CDP brachten we eerst in kaart waar het aan moest voldoen. Voor zowel VI als PXR waren drie factoren belangrijk:

Na een evaluatie van diverse CDP’s op deze en overige relevante vereisten, kozen we samen voor BlueConic. Tegelijkertijd startten we met de implementatie van Copernica. De keuze viel op dit ESP vanwege de flexibiliteit, mogelijkheid tot transactionele en commerciële communicatie binnen één platform en de geavanceerde RSS-mogelijkheden. Beide systemen zijn volledig geïntegreerd, zodat inzichten uit het CDP direct beschikbaar zijn voor e-mailcampagnes.

2
Blueprint verzamelen clubvoorkeuren

Om gericht aan de slag te gaan, ontwikkelde Funnelboost een gedetailleerde blueprint waarin alle relevante aspecten werden vastgelegd. Deze vormde de handleiding voor de use case en bestond uit een beschrijving van:

3
Clubvoorkeur afleiden uit gedrag

Het meten van clubvoorkeuren gebeurde middels zogeheten listeners, die we via het CPD op de website van VI plaatsten. Deze listeners legden vast welke artikelen een bezoeker bekeek en welke clubs daarin centraal stonden.Aan de hand van metadata werd vervolgens per gebruiker een score opgebouwd: hoe vaker iemand artikelen over een specifieke club las, hoe hoger de score. Zodra een drempelwaarde werd bereikt, werd de clubvoorkeur als datapunt toegevoegd aan het klantprofiel in het CDP.

4
Validatie van clubvoorkeur

Om de voorspelde voorkeur nog meer kracht bij te zetten, ontwikkelden we een pop-up waarin bezoekers hun voorkeur voor een club konden bevestigen of wijzigen. Met deze subtiele extra check verhoogden we eenvoudig de betrouwbaarheid van de voorspelling.

5
Activatie van nieuw verzamelde data

De bevestigde clubvoorkeuren zijn vervolgens gebruikt om nieuwe opt-ins te verzamelen voor clubnieuwsbrieven. Elke bezoeker met een bevestigde voorkeur toonden we een pop-up (met gepersonaliseerde afbeelding en copy) waarin diegene zich met één klik kon inschrijven voor de nieuwsbrief van diens favoriete voetbalclub.

6
Clubnieuwsbrieven met dynamische contentblokken

Voor de clubnieuwsbrieven bouwden we een template in Copernica met dynamische blokken, die op basis van de voorkeur van de ontvanger automatisch de juiste afbeeldingen en teksten inlaadt. Om de relevantie van de e-mails verder te verhogen wordt ook de afzendernaam gewijzigd naar de naam van de betreffende club-watcher.

Het resultaat? Meer relevante profielen en hogere engagement

De cijfers tonen aan dat datagedreven personalisatie van content werkt. Met onze aanpak realiseren we meer engagement en waarde voor zowel de lezers als adverteerders. Precies zoals we vooraf hadden verwacht.

Toekomstplannen

De verzamelde data opent de deur naar bredere personalisatie. De volgende use cases waar we blueprints voor ontwikkelen zijn: 

  • personalisatie van de homepage op basis van clubvoorkeuren;
  • het testen van de effectiviteit van personalisatie bij klantprofielen met een voorspelde (maar nog onbevestigde) clubvoorkeur;
  • het verrijken van de personalisatiestrategie met factoren als voorkeur voor competitie en auteur;
  • de uitrol van deze strategie naar andere labels van PXR.

Onze toolbox voor deze case

Copernica is een krachtige e-mailmarketingtool voor het optimaliseren van je e-mailmarketing. Wij helpen onze klanten om daar het maximale uit te halen. Van slimme automatiseringen tot campagnes die perfect aansluiten op gedrag en interesses van je bezoekers en klanten.

Met Blueconic brengen we strategie, data en activatie samen in één oplossing. Dit krachtige Customer Data Platform geeft inzicht in klantgedrag en stelt je in staat die kennis direct om te zetten in concrete acties - van relevante aanbevelingen tot dynamische journeys.

Neem contact met me op

Heb je vragen over deze case of benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.

Bedankt! We nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Oeps! Er is iets misgegaan.
Probeer het formulier opnieuw in te vullen.
E-mailmarketing
Drs Leenarts

Je oude ESP ontgroeid

E-mailmarketing
Drs Leenarts

Je oude ESP ontgroeid

Marjolein Leenarts is dermatoloog en ontwikkelt no-nonsense huidverzorging met uitsluitend ingrediënten waarvan bewezen is dat het echt wat doet voor je huid. Wat begon met een aanstiplotion voor waterpokken is uitgegroeid tot een merk dat je ook in je e-mail inbox informeert over de beste producten voor je huid.

Het probleem

Met het grote succes van de producten, groeide ook het aantal e-mail abonnees en de marketingafdeling. Hierdoor kwamen ze in het oude e-mailplatform wat krap in hun jasje te zitten en was het tijd voor een overstap naar Deployteq.

De samenwerking

Na enige tijd te hebben samengewerkt in het e-mailmarketing vak was het aan ons om Deployteq te implementeren en naast de basis op te zetten ook een groot aantal campagnes over te hevelen naar de nieuwe ESP.

Onze aanpak

In onze ESP toolbox staat Deployteq bovenaan, we helpen dan ook veel bedrijven per jaar met het implementeren van dit systeem. Aan de hand van een vast proces doorlopen we de implementatie heel gestructureerd. Via Slack en wekelijkse meetings met de marketing manager en e-mailmarketeer houden we de lijnen kort en doorlopen we soepel de implementatie.

Project voortgang

De warm-up campagne zit erop en de eerste nieuwsbrieven worden verzonden vanuit Deployteq. Wat ons alleen nog rest is geleidelijk aan alle lifecycle campagnes overzetten vanuit de oude ESP. Een uitgelezen kans om deze mails meteen een upgrade te geven!

Resultaten warm-up campagne
99%
Accept ratio
75%
Open Rate maildag 1
47%
Gem. Open Rate
Yes! Gelukt! 👍
Oeps, er is iets mis gegaan met het invullen van het formulier.

Andere cases

Neem contact met mij op

Yes! Je bericht is verstuurd 🚀

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Oeps! Er is iets misgegaan.
Door op "accepteren" te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons ​​privacybeleid voor meer informatie.