Voetbal International, het grootste label van mediabedrijf PXR, publiceert dagelijks het laatste voetbalnieuws uit binnen- en buitenland. Om de betrokkenheid van de doelgroep met het nieuwsplatform te versterken, zocht VI naar een manier om data te verzamelen en in te zetten voor personalisatie doeleinden. Funnelboost heeft PXR geholpen het technische landschap te herzien en een datagedreven strategie te ontwikkelen. In deze case zoomen we in op de use case voor clubgerichte personalisatie in e-mail voor verhoogde engagement en relevantie.
Een groenere toekomst begint al met de kleinste veranderingen. Veranderingen zo klein als het verwijderen van oude e-mails. Ja, want zelfs het versturen en bewaren van e-mails zorgt voor CO2-uitstoot. Tijd om je inbox op te ruimen en een positieve impact te maken!
Elke e-mail die je ontvangt, lees en bewaart, gebruikt energie. Die energie komt van servers in datacenters, die dag en nacht draaien om jouw mails online beschikbaar te houden. Hoe meer mails we met z’n allen opslaan, hoe meer servers er nodig zijn. En al die servers verbruiken stroom - vaak nog niet 100% groen.
Eén eenvoudige e-mail staat gelijk aan zo’n 4 gram CO₂-uitstoot. En een mail met bijlage? Die loopt al gauw op tot 50 gram. Dat lijkt weinig, tot je bedenkt hoeveel e-mails je per dag ontvangt en hoeveel daarvan je nooit meer opent. Een paar duizend mails in je inbox? Dan heb je al snel de uitstoot van een korte autorit op je naam staan…
Datacenters zijn wereldwijd verantwoordelijk voor zo’n 2% van alle CO₂-uitstoot. Dat percentage is vergelijkbaar met het aandeel van de luchtvaart. Door onnodige mails weg te gooien, verklein je dus de hoeveelheid opslagruimte die nodig is en het energieverbruik. Easy does it!
Met een paar simpele stappen draag jij direct bij aan een groenere digitale wereld. Help mee door:
Om onze doelstelling te realiseren werd het al gauw duidelijk dat het technische landschap van PXR een upgrade nodig had. Om precies te zijn: een customer data platform (CDP) en een nieuw marketing automation platform.Voor de selectie van het CDP brachten we eerst in kaart waar het aan moest voldoen. Voor zowel VI als PXR waren drie factoren belangrijk:
Na een evaluatie van diverse CDP’s op deze en overige relevante vereisten, kozen we samen voor BlueConic. Tegelijkertijd startten we met de implementatie van Copernica. De keuze viel op dit ESP vanwege de flexibiliteit, mogelijkheid tot transactionele en commerciële communicatie binnen één platform en de geavanceerde RSS-mogelijkheden. Beide systemen zijn volledig geïntegreerd, zodat inzichten uit het CDP direct beschikbaar zijn voor e-mailcampagnes.
Om gericht aan de slag te gaan, ontwikkelde Funnelboost een gedetailleerde blueprint waarin alle relevante aspecten werden vastgelegd. Deze vormde de handleiding voor de use case en bestond uit een beschrijving van:
Het meten van clubvoorkeuren gebeurde middels zogeheten listeners, die we via het CPD op de website van VI plaatsten. Deze listeners legden vast welke artikelen een bezoeker bekeek en welke clubs daarin centraal stonden.Aan de hand van metadata werd vervolgens per gebruiker een score opgebouwd: hoe vaker iemand artikelen over een specifieke club las, hoe hoger de score. Zodra een drempelwaarde werd bereikt, werd de clubvoorkeur als datapunt toegevoegd aan het klantprofiel in het CDP.
Om de voorspelde voorkeur nog meer kracht bij te zetten, ontwikkelden we een pop-up waarin bezoekers hun voorkeur voor een club konden bevestigen of wijzigen. Met deze subtiele extra check verhoogden we eenvoudig de betrouwbaarheid van de voorspelling.
De bevestigde clubvoorkeuren zijn vervolgens gebruikt om nieuwe opt-ins te verzamelen voor clubnieuwsbrieven. Elke bezoeker met een bevestigde voorkeur toonden we een pop-up (met gepersonaliseerde afbeelding en copy) waarin diegene zich met één klik kon inschrijven voor de nieuwsbrief van diens favoriete voetbalclub.
Voor de clubnieuwsbrieven bouwden we een template in Copernica met dynamische blokken, die op basis van de voorkeur van de ontvanger automatisch de juiste afbeeldingen en teksten inlaadt. Om de relevantie van de e-mails verder te verhogen wordt ook de afzendernaam gewijzigd naar de naam van de betreffende club-watcher.
Vanuit de centrale vraag definieerden we de tweeledige doelstelling van de e-mailcampagne:
De meeste orders bevatten producten uit verschillende categorieën, die elk op een ander moment aan onderhoud toe zijn. Om de juiste tips op het juiste moment te kunnen verzenden, moest de orderdata eerst opgeslagen en geanalyseerd worden. Hiervoor bouwden we diepgaande integraties in de marketing automation tool Deployteq. Dankzij deze integraties wordt het datamodel in realtime gevuld met de benodigde informatie voor het verzendmoment.
Vervolgens hebben we voor elke productcategorie de onderhoudsgevoeligheid en populariteit bepaald om daar vervolgens business rules voor te schrijven. Bij orders met producten uit diverse categorieën bepaalden deze factoren het verzendmoment.
Yumeko verkoopt via meerdere shops in verschillende landen. De campagne herkent aan de webshop en/of klantvoorkeur welke taal nodig is en past de content daar automatisch op aan.
De volledige campagne draait op één slim canvas in Deployteq. En dankzij de koppeling met de webshop en slimme vertakkingen kunnen we voor elke klant automatisch de juiste versie sturen - afgestemd op de producten die ze hebben gekocht en welke taal ze spreken.
De e-mails worden pas verzonden zodra het product is geleverd en (waarschijnlijk) in gebruik is. Zo voelt de mail als een logische, goed getimede service.
De cijfers tonen aan dat datagedreven personalisatie van content werkt. Met onze aanpak realiseren we meer engagement en waarde voor zowel de lezers als adverteerders. Precies zoals we vooraf hadden verwacht.
De verzamelde data opent de deur naar bredere personalisatie. De volgende use cases waar we blueprints voor ontwikkelen zijn:
Samen maken we digitale duurzaamheid zichtbaar én haalbaar. Doe je mee?
Yumeko is niet alleen duurzaam in productie en productgebruik, maar denkt ook na over de impact van digitale communicatie. Het bedrijf is een van onze eerste klanten die het Zero Impact Inbox-logo toevoegt aan hun e-mailcampagnes. Zo moedigt Yumeko haar klanten op hun beurt aan om bewust om te gaan met e-mailverkeer. Hier lees je meer over het ‘zero impact inbox’ principe.
De onderhoudscampagne voor Yumeko laat zien dat e-mailmarketing veel meer kan zijn dan commercie - mits je het op de juiste manier inzet. E-mail is een middel om je merkwaarde uit te dragen, klantrelaties te versterken en relevantie te bieden op momenten die er echt toe doen.
Benieuwd hoe wij jou daarin kunnen helpen? Neem contact op via odnerstaand formulier We denken graag met je mee.
Heb je vragen over deze case of benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.
Elke e-mail die je ontvangt, lees en bewaart, gebruikt energie. Die energie komt van servers in datacenters, die dag en nacht draaien om jouw mails online beschikbaar te houden. Hoe meer mails we met z’n allen opslaan, hoe meer servers er nodig zijn. En al die servers verbruiken stroom - vaak nog niet 100% groen.
Eén eenvoudige e-mail staat gelijk aan zo’n 4 gram CO₂-uitstoot. En een mail met bijlage? Die loopt al gauw op tot 50 gram. Dat lijkt weinig, tot je bedenkt hoeveel e-mails je per dag ontvangt en hoeveel daarvan je nooit meer opent. Een paar duizend mails in je inbox? Dan heb je al snel de uitstoot van een korte autorit op je naam staan…
Datacenters zijn wereldwijd verantwoordelijk voor zo’n 2% van alle CO₂-uitstoot. Dat percentage is vergelijkbaar met het aandeel van de luchtvaart. Door onnodige mails weg te gooien, verklein je dus de hoeveelheid opslagruimte die nodig is en het energieverbruik. Easy does it!
Met een paar simpele stappen draag jij direct bij aan een groenere digitale wereld. Help mee door:
Samen maken we digitale duurzaamheid zichtbaar én haalbaar. Doe je mee?