Personalisatie
Klantcase
Maak een verschil

Deze innovatie liet theaterbezoekers schudden van geluk

Voetbal International, het grootste label van mediabedrijf PXR, publiceert dagelijks het laatste voetbalnieuws uit binnen- en buitenland. Om de betrokkenheid van de doelgroep met het nieuwsplatform te versterken, zocht VI naar een manier om data te verzamelen en in te zetten voor personalisatie doeleinden. Funnelboost heeft PXR geholpen het technische landschap te herzien en een datagedreven strategie te ontwikkelen. In deze case zoomen we in op de use case voor clubgerichte personalisatie in e-mail voor verhoogde engagement en relevantie.

1
Keuze en implementatie van het CDP en ESP

Om onze doelstelling te realiseren werd het al gauw duidelijk dat het technische landschap van PXR een upgrade nodig had. Om precies te zijn: een customer data platform (CDP) en een nieuw marketing automation platform.Voor de selectie van het CDP brachten we eerst in kaart waar het aan moest voldoen. Voor zowel VI als PXR waren drie factoren belangrijk:

Na een evaluatie van diverse CDP’s op deze en overige relevante vereisten, kozen we samen voor BlueConic. Tegelijkertijd startten we met de implementatie van Copernica. De keuze viel op dit ESP vanwege de flexibiliteit, mogelijkheid tot transactionele en commerciële communicatie binnen één platform en de geavanceerde RSS-mogelijkheden. Beide systemen zijn volledig geïntegreerd, zodat inzichten uit het CDP direct beschikbaar zijn voor e-mailcampagnes.

2
Blueprint verzamelen clubvoorkeuren

Om gericht aan de slag te gaan, ontwikkelde Funnelboost een gedetailleerde blueprint waarin alle relevante aspecten werden vastgelegd. Deze vormde de handleiding voor de use case en bestond uit een beschrijving van:

3
Clubvoorkeur afleiden uit gedrag

Het meten van clubvoorkeuren gebeurde middels zogeheten listeners, die we via het CPD op de website van VI plaatsten. Deze listeners legden vast welke artikelen een bezoeker bekeek en welke clubs daarin centraal stonden.Aan de hand van metadata werd vervolgens per gebruiker een score opgebouwd: hoe vaker iemand artikelen over een specifieke club las, hoe hoger de score. Zodra een drempelwaarde werd bereikt, werd de clubvoorkeur als datapunt toegevoegd aan het klantprofiel in het CDP.

4
Validatie van clubvoorkeur

Om de voorspelde voorkeur nog meer kracht bij te zetten, ontwikkelden we een pop-up waarin bezoekers hun voorkeur voor een club konden bevestigen of wijzigen. Met deze subtiele extra check verhoogden we eenvoudig de betrouwbaarheid van de voorspelling.

5
Activatie van nieuw verzamelde data

De bevestigde clubvoorkeuren zijn vervolgens gebruikt om nieuwe opt-ins te verzamelen voor clubnieuwsbrieven. Elke bezoeker met een bevestigde voorkeur toonden we een pop-up (met gepersonaliseerde afbeelding en copy) waarin diegene zich met één klik kon inschrijven voor de nieuwsbrief van diens favoriete voetbalclub.

6
Clubnieuwsbrieven met dynamische contentblokken

Voor de clubnieuwsbrieven bouwden we een template in Copernica met dynamische blokken, die op basis van de voorkeur van de ontvanger automatisch de juiste afbeeldingen en teksten inlaadt. Om de relevantie van de e-mails verder te verhogen wordt ook de afzendernaam gewijzigd naar de naam van de betreffende club-watcher.

Het resultaat? Meer relevante profielen en hogere engagement

De cijfers tonen aan dat datagedreven personalisatie van content werkt. Met onze aanpak realiseren we meer engagement en waarde voor zowel de lezers als adverteerders. Precies zoals we vooraf hadden verwacht.

Toekomstplannen

De verzamelde data opent de deur naar bredere personalisatie. De volgende use cases waar we blueprints voor ontwikkelen zijn: 

  • personalisatie van de homepage op basis van clubvoorkeuren;
  • het testen van de effectiviteit van personalisatie bij klantprofielen met een voorspelde (maar nog onbevestigde) clubvoorkeur;
  • de uitrol van deze strategie naar andere labels van PXR.

Onze toolbox voor deze case

Copernica is een krachtige e-mailmarketingtool voor het optimaliseren van je e-mailmarketing. Wij helpen onze klanten om daar het maximale uit te halen. Van slimme automatiseringen tot campagnes die perfect aansluiten op gedrag en interesses van je bezoekers en klanten.

Met Blueconic brengen we strategie, data en activatie samen in één oplossing. Dit krachtige Customer Data Platform geeft inzicht in klantgedrag en stelt je in staat die kennis direct om te zetten in concrete acties - van relevante aanbevelingen tot dynamische journeys.

Neem contact met me op

Heb je vragen over deze case of benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.

Bedankt! We nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Oeps! Er is iets misgegaan.
Probeer het formulier opnieuw in te vullen.
Personalisatie
Deze innovatie liet theaterbezoekers schudden van geluk

Deze innovatie liet theaterbezoekers schudden van geluk

Personalisatie
Deze innovatie liet theaterbezoekers schudden van geluk

Deze innovatie liet theaterbezoekers schudden van geluk

Deze winter staat bol van personalisatie

Chassé, daar word je gelukkig van! Met de kernwaarden verbindend, stimulerend en midden in de samenleving heeft het Chassé Theater het doel om met impactvolle voorstellingen de inwoners van Breda gelukkiger te maken. Meerdere malen per jaar worden er merkcampagnes gevoerd om dit imago te versterken en zichtbaarheid te vergroten, met als indirect doel de ticketverkoop te stimuleren. Zo ook deze winter.

Creatief bureau Wars ontwikkelde een eigenzinnige campagne die mensen aan het denken zet, uitdaagt en tegelijkertijd flexibel genoeg was om voor alle verschillende doelgroepen aansprekend te zijn. Wij van Funnelboost zagen als vaste partner op het gebied van e-mailmarketing en personalisatie kansen om dat creatieve concept op een hele goede manier door te vertalen naar onze specialisaties.

Er is deze maanden zoveel te ontdekken en te zien bij Chassé Theater. En dat is maar goed ook, want in deze periode zoeken we ons vertier toch steeds meer binnen. Want daar is het warm. Daar vind je ontroering. Daar vind je de echte winterpret. Daar word je gelukkig van. Ontdek en zie meer bij Chassé, want…de winter staat bol van theater.

Funnelboost laat de bezoeker schudden van geluk

Wij grepen de kans aan om met dit concept een stap verder te gaan en iets unieks te doen voor deze campagne. Hiervoor segmenteerden wij het bezoekersbestand, maakten wij de winterbol interactief en ontwierpen wij de volledige e-mail.

Een voorbeeld van de interactiviteit:


Voor het kanaal e-mail is het bijzonder om te werken met interactieve elementen. Funnelboost wist dit zo te bouwen dat de sneeuwbol in de e-mail geschud kon worden. Het interactieve element is dan ook volledig door Funnelboost gemaakt en geoptimaliseerd met meer dan 15 verschillende varianten.

Onder de interactieve winterbol werden vervolgens nog andere theatertips getoond, ook allemaal bepaald vanuit eerder aankoopgedrag.

Drielaags segmentatie

Voor de segmentatie werden drie belangrijke pijlers aangehouden: genre, bezoekmotief en het Whize-segment van Whooz en deze werden zo goed mogelijk met elkaar gecombineerd.

Per bezoeker werd er gekeken wat zij afgelopen jaren gekocht hadden om zo het favoriete genre te bepalen. Daar is vervolgens nog een extra laag aan toegevoegd, immers is niet elke voorstelling binnen een bepaald genre gelijk. Een cabaretvoorstelling kan bijvoorbeeld vermaak zijn, maar ook iemand prikkelen en aanzetten tot nieuwe inzichten. Elke voorstelling is daarom ook nog opgedeeld in twee bezoekmotieven: vermaak en ontspanning en inspirerend en prikkelend.

Zo hadden uiteindelijk 70.000 ontvangers een favoriet genre mét een voorkeursmotief. Maar daar bleef het niet bij: aangezien veel kaartkopers vaak één of twee voorstellingen hebben gekocht, is er ook gekeken naar de inzichten die de Whize-segmenten van Whooz ons eerder hebben gegeven en welke cross-overs er gemaakt konden worden naar andere genres.

Een voorbeeld
Bezoeker X heeft in het verleden één musical gekocht waar het bezoekmotief Vermaak en Ontspaning aan hangt. Dit genre met bijbehorend motief scoort daarmee automatisch het hoogst. De eerdere analyses van de Whize-segmenten gaven ons inzicht dat musicalliefhebbers van vermakelijk aanbod vaak vallen onder Volks en Uitgesproken en Gewoon Gemiddeld, die ook vaak voorstellingen kochten als populaire muziek, show en circusvoorstellingen.

En met die informatie werd er vervolgens de beste match in het aanbod van Chassé in de maanden december en januari gezocht en verscheen in de winterbol!

Resultaten

In totaal zijn er meer dan 100.000 winterbollen verzonden. En schudden deden de bezoekers!


Waar de open-rate al 5% boven het gemiddelde van reguliere theaternieuwsbrieven lag, gingen de clicks door het dak! Van iedereen die de nieuwsbrief met de gepersonaliseerde winterbol openden, klikte 3 op de 10 bezoekers ook daadwerkelijk in de nieuwsbrief, in vergelijking met vaak maximaal 1 op de 10 bij reguliere verzendingen.

Van de bezoekers die een niet-gepersonaliseerd voorbeeld kregen (de winterbol was interactief, maar het aanbod in de winterbol en in de nieuwsbrief was niet afgestemd op eerder aankoopgedrag) waren de resultaten volgens verwachting. De resultaten waren iets lager dan bij de gepersonaliseerde variant, maar alsnog beduidend hoger dan bij de reguliere theaternieuwsbrief.

Puntjes op de i

Na de segmentatie werd de onderwerpregel getest onder drie testgroepen. Uiteindelijk werden er onder de onderwerpregel: Schud voor een beetje geluk ✨ de meeste opens geregistreerd bij alledrie de groepen en werd deze ingezet voor de rest van de campagne.

Ook werd er een Close Alert meegestuurd naar de bezoeker. 80% van de reacties die daaruit volgden waren positief.

Jouw culturele organisatie ook in de spotlight?

Funnelboost ziet de kracht van cultuur en zet met e-mailmarketing, bezoekersinzichten én personalisatie jouw culturele organisatie in de schijnwerpers. Wij stimuleren interactie, zetten bezoekers aan het denken en laten ze met een open blik nieuwe producties ontdekken of genieten van het vertrouwde.

Samen werken wij aan de digitale transformatie van jouw organisatie. Altijd impactvol, innovatief én commercieel succesvol, waarbij het behouden en etaleren van de artistieke waarden voorop staat. Met 10 jaar werkervaring in de cultuur weten wij dat het kan. En goed ook. Dus neem eens contact met ons op.

Meer inspiratie?
Geef je op voor onze culturele nieuwsbrief! Daarmee ontvang je twee keer per maand inspiratie over het inzetten van e-mail automation en website personalisatie, volledig toegespitst op de cultuur.

Yes! Gelukt! 👍
Oeps, er is iets mis gegaan met het invullen van het formulier.

Andere cases

Neem contact met mij op

Yes! Je bericht is verstuurd 🚀

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Oeps! Er is iets misgegaan.
Door op "accepteren" te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons ​​privacybeleid voor meer informatie.